Opis symboli, łożysk oraz matriałów

 

Opis ikon (rozmiary podane w mm)

Rozmiar koła Rozmiar otworu Szerokość bieżni Długość piasty
Wysokość całkowita
Wymiar płytki
Rozstaw otworów
Wymiar otworów
Wysięg Wymiary trzpienia
Wymiar otworu
Typ łożyska

 

Opis łożysk

Łs (ślizg) - brak ruchomych elementów pośredniczących, koło ślizga się bezpośrednio po osi. Zalecane do kół narażonych na wilgoć.

Łw (wałek) - elementy toczne mają kształt walców, do większych obciążeń promieniowych, wrażliwe na siły osiowe
Elementy toczne mają kształt kulisty, do mniejszych obciążeń, do wyższych prędkości obrotowych, mogą przenosić także siły osiowe.

Łk (kulkowe) - większa szczelność boczna niż w łożysku wałeczkowym.

 

Opis materiałowy

Guma - Do różnych podłoży, ciche w czasie jazdy, tłumią uderzenia i wstrząsy. Wrażliwe na olej i chemikalia.

Guma szara - j.w., bezśladowe

Poliamid (PA) - Do gładkich podłoży, mały opór jazdy, bezśladowe, odporne na większość chemikaliów, oleje, benzyny, smary. Poliamid jest odporny na uderzenia, wstrząsy, ścieranie. Jest znakomitym materiałem na koła jezdne. Dopuszczony do stosowania w przemyśle spożywczym. Tarnamid T27 produkcji zakładów "Azoty Tarnów". Karta charakterystyki dostępna na www.azoty.tarnow.pl. Standardowo kolor naturalny, możliwość wykonania barwy wg zamówienia.

Polipropylen (PP) - Do gładkich podłoży, mały opór jazdy. bezśladowe. Odporne na większość chemikaliów, niektóre oleje, smary, słabe kwasy,zasady i alkohole.

Poliuretan (PU) - Do różnych podłoży, ciche w czasie jazdy, tłumią uderzenia i wstrząsy, bezśladowe. Duża odporność na ścieranie i przecinanie. Odporne na oleje, smary i niektóre kwasy. Dzięki tym właściwościom znakomicie nadają się na bieżniki do kół. Standardowo kolor czerwony, możliwość wykonania barwy wg zamówienia.

Bakelit - Odporne na temperatury od -35°C do 260°C, krótkotrwale od -40°C do +300°C (do 10 minut) dlatego stosowany jest gdy koła poddawane są wysokim temperaturom. Są wrażliwe na uderzenia, wstrząsy oraz ścieranie. Nie stosować do nierównych i szorstkich podłoży.

Tworzywo termo-plastyczne (TPR) - Do gładkich podłoży, ciche w czasie jazdy, tłumią uderzenia i wstrząsy, bezśladowe. Odporne na chemikalia. Do średnich obciążeń.

Elastik - Do gładkich podłoży, ciche w czasie jazdy, tłumią uderzenia i wstrząsy, bezśladowe, dobra amortyzacja. Odporne na chemikalia. Do średnich obciążeń.

Żeliwo - Do różnych, ale bardzo nośnych podłoży. Odporne na ścieranie. Stosowane zwykle do dużych obciążeń. Żeliwo może być stosowane w szerokim zakresie temperatur (-100°C do 600°C), ograniczeniem jest użyte łożysko.

Pneumatyczne - do różnych, także nierównych powierzchni. Odporne na wstrząsy. Do niedużych obciążeń. Wrażliwe na olej i chemikalia.